מערך כיבוי אש במקום העבודה

תוכן עניינים

סכנת אש הינה הסכנה מספר אחת במפעלי תעשייה ובחברות גדולות, ולכן חובה להיות ערוכים מראש בצורה מסודרת ונכונה. על פי החוק, חובתם של בעלי המפעלים והחברות היא למנות ממונה בטיחות על מנת למזער את הסיכוי לסכנה למינימום האפשרי, להקים צוות חירום ולהעביר לכלל העובדים קורסים ייעודיים במסגרת הסמכת כיבוי אש.

תפקידו של ממונה הבטיחות כולל להכין נהלים לבטיחות האש, להיות אחראי על התקנתם של אמצעי הבטיחות, לבדוק שהם נשמרים כראוי ובמצב תקין ולוודא שהוראות ותקנות הבטיחות מיושמות כהלכה.

הדרכות כיבוי אש

מחובתם של כל בעלי העסקים לפי החוק להיות מוכנים למקרי חירום. הדרכות כיבוי אש עוזרות למעבידים ולעובדים להיות ערוכים ומוכנים לסכנות הרבות שיכולות לארוב במקום העבודה, כמו תהליכי ייצור מסוכנים ומורכבים, עבודה עם חומרים מסוכנים שעלולים לגרום לשריפות וכן צריכה של חשמל בהספקים גבוהים. צריכה כזו עשויה להוביל לקצרים חשמליים שיגרמו לשריפות. הדרכות כיבוי אש יסייעו לכלל העובדים במקום העבודה להגיב בצורה נכונה ומהירה במקרה חירום.

ישנם מקרי חירום נוספים שעלולים להביא למצבים מסוכנים:

  • רעידת אדמה.
  • מתקפת טילים.
  • פיגוע.
  • פציעות של עובדים במקום.

הפתרון למניעת אסונות כבדים עקב פריצת שריפות הוא התקנת מערכות כיבוי אש. מערכות אלה נועדו לגילוי אש ועשן ויש להן יכולת לכבות את האש בעזרת מים (מתזים). נוסף על כך, חלה חובת הצטיידות במטפי כיבוי אש בכל מקום ברחבי מקום העבודה. את ציוד כיבוי האש יש לאחסן בארונות, למשל זרנוקים, מזנקים, גלגלונים לכיבוי אש, ברזי סניקה, מתאמים להתחברויות שונות, מפתח שטורץ וכלים לפתיחה וסגירה של זרנוקים וברזים.

השימוש במערכות כיבוי האש ייעשה על ידי עובדים שעברו הדרכה ייעודית לכך.

הדרכות כיבוי אש מעניקות ידע בסיסי ומורחב בנושא כיבוי אש וההתמודדות במצב חירום של שריפה.

כיבוי אש

תכנית בטיחות אש

לצורך הקמת עסק ותחילת העבודה בו, על הבעלים להוציא רישיון. כדי לקבל את הרישיון הזה יש להמציא תכנית בטיחות אש. תכנית זו מחייבת את בעל העסק לדאוג לבטיחות העובדים לפי חוק, והיא גם משמשת אלמנט בטיחות חשוב שעוזר להציל חיים במצב של שריפה. תכנית בטיחות אש מבטיחה שבית העסק מוכן להתמודד עם מצב חירום כמו שריפה. תכנית כזו יחד עם צעדים נוספים כמו פיקוח מטעם ממונה בטיחות או הדרכות כיבוי אש, יקטינו בצורה משמעותית את הסיכון להתפרצות של שריפה ולנפגעים.

תכנית בטיחות אש מטפלת בכל מה שקשור לנושא של מניעת וכיבוי שריפות, והיא גם מסייעת להפיק לקחים במקרי חירום. בעזרת תכנית בטיחות זו אפשר לחדד נהלי בטיחות ולהטמיעם בשגרת העבודה ולוודא מזעור של נזקים בשוטף.

תכנית בטיחות אש מוגשת גם לרשויות כיבוי והצלה, כאשר במקרה חירום היא תשמש עבור הבנת האתגרים והמורכבות שניצבים בפני כבאים. בצורה זו מתקיימת הכרות מקדימה של אנשי כיבוי והצלה עם מקום העבודה כך שהפעולות שלהם בשעת חירום תהיינה ממוקדות ויעילות, וייחסך זמן חשוב ביותר בהבנה של האירועים והתרחישים השונים.

הכנת תכנית בטיחות אש

על מנת שניתן יהיה להכין תכנית בטיחות אש, יש לערוך בחינה קפדנית של תכנית המבנה עצמו. הכנת התכנית מתבצעת על יד גורמים מיומנים ובקיאים בנושאי בטיחות, כמו ממונה בטיחות, מהנדס וכן הלאה. תכנית בטיחות אש חלה על מבנה קיים, מבנה שעובר שיפוץ או שיקום ומבנה שצריך לקבל אישור של תוספת בניה. היכן אפשר למצוא אנשי מקצוע מיומנים בתחום? בחברות שמתמחות בגהות, בטיחות, רישוי לעסקים, אישורי בטיחות, תיקי שטח ועוד.

יועץ כיבוי אש

כדי שניתן יהיה להקים מערכת הגנה בפני דליקות, חשוב שכל בעל עסק יקבל ייעוץ מאנשי מקצוע בתחום. יועץ כיבוי אש הוא האיש הנכון לפניה בנושא זה, והוא יצליח לספק את המידע הנדרש לנושא כיבוי שריפות.

כשמחפשים הדרכות מקיפות בנושא שקשור לצמצום הסיכון להתפרצות של דליקה, כדאי לפנות לאיש מקצוע בעל הסמכות מקצועיות וניסיון נרחב בתחום על מנת שניתן יהיה להפיק את התוצאה הטובה ביותר.

מכלול השירותים שאיש המקצוע אמור להציע הם ייעוץ, הדרכות לעובדים כולל תרגילים, הכנת תכנית בטיחות באש, עריכת סקר סיכונים, תכנון מערכות כיבוי של אש, הכנת תיק מפעל ותיק שטח, כתיבת נהלי עבודה במקרים של שריפות, ייצוג מול שירותי כבאות והצלה וטיפול בכל מה שנדרש כתוצאה מכך.

יועץ בטיחות אש מקצועי יספק את כל השירותים האלה ולעתים אף הרבה יותר מכך. אם בוחרים באיש הנכון, הוא ידאג למערך בטיחות מקיף עם כל מה שצריך כדי להתנהג בצורה נאותה במצב חירום כמו דליקה.

כדי לבחור באיש המקצוע המתאים ביותר, חשוב לברר לגבי ביקורות של מי שכבר עבד או עובד עמו ולבדוק שהשירותים שהוא מספק אכן סייעו בהכנות העובדים למצבי חירום. שי אוחנה הינו ממונה בטיחות בעל ניסיון רב המקפיד לפעול בשיתוף פעולה מלא עם בעלי המפעל והעובדים. במסגרת תפקידו הוא אחראי למנות צוות חירום מבין העובדים, להדריך ולהכשיר אותו לתפקידים השונים. יחד עם צוות החירום הוא מבצע תרגילי חירום ומדריך את העובדים להתמודדות נכונה לפני ובעת מצב חירום:

  • זיהוי הגורמים העלולים להצית אש.
  • שמירה על הוראות בטיחות.
  • המאפיינים הבולטים של האש.
  • התנהגות מצילת חיים בשעת שריפה.
  • הכרת הציוד לכיבוי אש (מתזים, ספינקלרים, מטפים ועוד) ושימוש נכון בזמן אמת.

במצב של שריפה במפעל, ממונה הבטיחות אחראי על תהליך הסקת המסקנות – לאתר את הגורמים והליקויים שגרמו לשריפה ולתקן אותם על מנת למנוע שריפות עתידיות. הניסיון מוכיח כי במקומות בהם הייתה הכנה נכונה למצבי חירום והיה ממונה בטיחות, אחוז השריפות היה נמוך, הנזקים היו מצומצמים והטיפול בזמן אמת היה אפקטיבי ומציל חיים.

יועץ כיבוי אש

תרגול צוות חירום

בפקודת הבטיחות בעבודה תש”ל 1970 סעיף 126 כתוב כי “צעדים יעילים לרבות תרגילי הימלטות, הבאים להבטיח שהעובדים יהיו בקיאים במימלטים מדליקה ובשימושם ובסדר הקבוע לשעת דליקה, יינקטו:

  1. במפעל שעובדים בו בבניין אחד יותר מעשרים בני אדם מעל לקומה הראשונה או במקום שהוא יותר משישה מטרים מעל לפני הקרקע.
    2. במפעל שבו נמצאים בשימוש או מוחסנים חומרים דליקים ביותר או נפיצים בבניין שבו עובדים בני אדם.
    בנוסף, בחוק ארגון הפיקוח על העבודה תשי”ד 1954סעיף 8 ד’ מופיע כי על בעל מקום העבודה להמציא נהלי חירום במצבים מסוכנים ובמקרים של תאונות עבודה.
    לנוכח דברים אלה, יש צורך בצוות חירום שייתן מענה מיידי בשעת חירום עוד לפני שמגיע למקום צוות חירום מיומן יותר. בתוך צוות החירום יהיה גם צוות מיומן למקרים של שריפה כדי לספק מענה מיידי ויעיל ולצמצם נזקים. בבתי עסק שבהם ישנה סכנה גדולה יותר לשריפות, יש לנהל צוות מיומן שמסוגל לטפל במצבים אלה. הצוות יכיר באופן מקצועי את נהלי הבטיחות כדי שיוכל לנהל את המצב בשעת חירום ולהכווין את העובדים במקום.

אישור כיבוי אש

הרשות הארצית לכבאות והצלה עורכת בדיקות של מערכות כיבוי האש שנמצאות בבתי העסק ומחייבת ביצוע ביקורת כל שנה, פיקוח מסודר ותחזוקה באופן שוטף כדי למנוע דליקות ומצבי חירום אחרים שעלולים לפגוע בנפש וברכוש.

מהם השלבים לקבלת אישור כיבוי אש?

  1. הכנת תיק שטחעבור הרשות המקומית ונציגות הכבאות וההצלה שיכלול את הפרטים הבאים:
  • תכנית הנדסית מפורטת של בית העסק.
  • תיאור נרחב של ציוד לכיבוי אש שנמצא בעסק.
  • מערכות גילוי אש ועשן.
  • יציאת חירום ופתח מילוט למקרה הצורך.
  • פירוט של לוחות החשמל שנמצאים במבנה העסק.
  • תכנון של מנדפים ומערכת מיזוג האוויר.
  • הצגת מערכת גפ”מ שקשורה לעסק.
  • מיקום בית העסק, מספר האנשים ששוהים במבנה, חומרי בניה וכן הלאה.
  1. ביקור מפקח של הרשות לכבאות והצלה בבית העסק. אחרי שמגישים את הבקשה לאישור כיבוי אש, הרשות המקומית תעביר את תיק השטח למפקח שיבקר בעסק ויבצע סקירת בטיחות. בתום הפגישה המפקח יגיש רשימת ליקויים שהוא מצא בבית העסק כדי שניתן יהיה לתקן אותם במהירות.
  2. בעלי עסק שעומדים בדרישות מפקח הבטיחות של רשות הכבאות וההצלה יקבלו אישור לקבלת רישיון עסק מטעם הרשות המקומית. במידה שהמעבידים לא עומדים בתנאים, הם יקבלו סירוב אבל יוכלו לערער על כך.

שי אוחנה הוא יועץ בטיחות אמין ומקצועי בעל ותק וניסיון של למעלה מעשר שנים. החברה של אוחנה קיימת מזה שלוש שנים, והיא עושה גם רענונים למלגזנים ועבודה בגובה. הנכם מוזמנים ליצור קשר עם שי אוחנה יועץ בטיחות לקבלת ייעוץ ותיאום פגישת עבודה מסודרת.